Gustaf Sjökvist, 1943–2015

Gustaf_SjökvistNatten mot söndagen den 15 februari kom besked om vår kära kollega Gustaf Sjökvists bortgång

Under mer än 40 år har Gustaf Sjökvist dirigerat kör och orkester i otaliga produktioner med en stor variation i genrebredd. Han gästade de svenska professionella orkestrarna och var samtidigt en inspiration till landets amatörer med besök i flera orkesterföreningar. Gustaf ledde, förutom sin kör i Storkyrkan, Bayerska radions kör, var preses i Musikaliska akademin och var chefdirigent för Radiokören i åtta år.

Händels ”Messias” har varit en årligen och kär återkommande uppsättning: det blev hela 164 framföranden under Gustaf Sjökvists ledning.

Samarbetet med Hovet och Kungl. Slottet tog sin början 1973 vid Gustaf VI Adolfs begravning. 1976 följde kungabröllopet med musik av Bach, Telemann och Roman. Sedan kronprinsessans bröllop – denna gång med helt annorlunda musik av Benny Andersson med text av Kristina Lugn, Jörgen Elowsson med i huvudsak text av prins Daniel.

Någon gång 1980/81 – en söndagsmorgon – stötte Gustaf ihop med musikern m. m. Olle Adolphsson på järnvägsstationen i Gävle för färd hem till Stockholm. Olle hade haft en visafton i stan kvällen innan, Gustaf hade dirigerat Verdis Requiem. Det mötet blev inledningen till ett långvarigt samarbete.

Som musiker fick jag möjligheten att spela under Gustafs ledning redan under tiden för Regionmusiken. Det följdes sedan av flera samarbeten mellan Storkyrkans kör och Kroumata.

Som musikervän, kollega och ordförande för Svenska Dirigentförening får jag idag uttrycka en stor saknad av en stor musikant.

Vila i frid, Gustaf. Vi kommer att minnas dig.

– Leif Karlsson