Johannes Gustavsson chefdirigent vid Wermland Opera

Dirigenten och violasten Johannes Gustavsson, medlem av Svenska Dirigentföreningen, blir ny chefdirigent vid Wermland Opera i Karlstad. Han efterträder Henrik Schaefer, som var chefdirigent från 2007; idag musikalisk ledare vid GöteborgsOperan.

Johannes Gustavsson (f. 1975) är uppväxt i Värmland, i Dottevik, Arvika. Han är utbildad i Norge (viola vid Norges musikhøjskole, NMH) och i dirigering av Ole Kristian Ruud. 2003 blev Johannes Gustavsson den förste vinnaren Svenska dirigentpriset. Han var även den förste mottagaren av Herbert Blomstedts dirigentpris (2008), som delas ut av Kungl Musikaliska Akademien. 2008 fick han även publikens pris vid Toscanini-tävlingen i Taormina.

Johannes Gustavsson har dirigerat många av de ledande professionella orkestrarna i Norden. Säsongen 2012-2013 var han tillsammans med Anna-Maria Helsing konstnärlig ledare vid Uleåborgs Symfoniorkester.