Om pinnen går av?

Mail till Svenska Dirigentföreningen:
Tja!
Vad händer om pinnen går av?
/ Fredrik

Hej Fredrik!
Kul att du hittat vår hemsida och intresserar dig för vårt yrke.

Det finns väldigt många olika sorters pinnar och valet av pinne är mycket individuellt. De vanligaste materialen är trä, plast eller grafit. Om man dirigerar med en pinne av trä händer det ganska ofta att pinnen går av. En rutinerad dirigent har därför ofta med en extra pinne, som ligger på notstället. En pinne av plast eller grafit går sällan av.  I bästa fall blir ingen allvarligt skadad.

Men för att ytterligare svara på din fråga måste man fundera över varför vi använder oss av en pinne. När man en gång för länge, länge sedan började dirigera använde man ett hoprullat notblad, sedan blev dirigentpinnarna mera lika en batong. Idag är de tunna, lätta precisionsinstrument. Och precision är just vad det handlar om.

Vi använder pinnar för att kunna visa saker mer precist. Om pinnen går av under en konsert, förlorar vi lite precision. Inget annat händer egentligen. Orkestern fnissar lite grann, men fortsätter spela.

Det finns även väldigt många dirigenter som dirigerar helt utan pinne. Det går också utmärkt och de brukar få en lite mjukare klang från orkestern.

Michael, dirigent