David Björkman leder dragonmusikkåren

DavidBjörkmanDavid Björkman är ny chefdirigent och konstnärlig ledare för Livgardets dragonmusikkår, en av Försvarsmaktens tre professionella orkestrar.

– Jag är övertygad om att David Björkman kommer att bidra till en positiv utveckling för försvarsmusiken i sin helhet, såväl i konsertsalar som i det statsceremoniella, säger musikinspektör Olle Hermansen på Försvarsmusiken.

Ridande musikkår

Livgardets dragonmusikkår är mest känd som den enda ridande musikkåren i Försvarsmakten. De rider först i den beridna vaktparaden genom Stockholm till slottet. Paraden ses som en av stadens största turistattraktioner. Musikkåren förekommer även vid en rad andra musikaliska sammanhang, såsom konserter för allmänheten i Berwaldhallen och konsertsalar runt om i landet.

Fina musiker, spännande musik

David Björkman, uppskattad och internationellt prisbelönt dirigent, ser fram emot sina nya utmaningar som anställd musikdirektör på Försvarsmusiken.

– Jag arbetade med Livgardets dragonmusikkår i höstas och jag tyckte att det var mycket upplyftande, så det är med glädje jag tar mig an uppgiften. Det kommer att bli en härlig resa med så fina musiker och så mycket spännande musik, säger David Björkman.

Den nya musikdirektören har redan börjat arbeta med Livgardets dragonmusikkår, som förbereder kommande konserter i Norrköping den 21 januari och i Uppsala den 22 januari.

Svenska Dirigentföreningen gratulerar.

Livgardets dragonmusikkår är stationerad på Livgardets kavallerikasern i Stockholm, där även den beridna högvaktens omkring 90 hästar finns. Musikkåren består av bleckblåsare och slagverkare; totalt omkring 30 anställda musiker. Dragonmusikkåren spelar såväl till häst som till fots och ger även sittande konserter. Varje år genomför kåren cirka 140 spelningar, varav 45 är beridna vaktparader.