Yngwe ’Årets körledare’ 2015

Rosenborg-Gehrmans och Föreningen Sveriges Körledares gemensamma stipendium ”Årets Körledare” 2015 på 50,000 kronor tilldelas Jan Yngwe, Göteborg.

Motiveringen är:
”Denne dirigent har länge varit tongivande i det svenska och internationella körlivet, uppskattad inte minst för sin höga konstnärliga kvalitet och sitt varma engagemang för vår tids musik.
Hen har i decennier inspirerat och noggrant fostrat generationer av körpedagoger, körledare, kyrkomusiker och musiklärare.
Hen vill att musiken ses som en möjlighet och hjälp för var människa till en mångdimensionell och fördjupad syn på tillvaron och livet.”

Jan-YngweJan Yngwe är dirigent för Vocal Art Ensemble (f d Kammarkören Pro Musica) sedan 1978, är professor i körsång och dirigering vid Högskolan för scen och musik Göteborg och räknas som en av vårt lands främsta dirigenter i sin generation. Han har studerat dirigering i bl.a London, Salzburg och Siena. Genom åren har han dirigerat alla svenska orkestrar av rang: Radiosymfonikerna, Kungliga Filharmoniska Orkestern Stockholm, Göteborgs Symfoniker, Malmö Symfoniorkester med flera.

Han är också internationellt verksam, ofta efterfrågad som dirigent, inspiratör, pedagog och föreläsare.

Hans produktion som tonsättare (medlem i FST, Föreningen Svenska Tonsättare, sedan 1988) domineras av kör- och orkestermusik och många är de verk som under åren direkt tillägnats Kammarkören Pro Musica. 2004 tilldelades Jan ett av körsveriges finaste musikaliska utmärkelser; ”Johannes Norrby medaljen” för ”en mångårig, framgångsrik och ytterst kvalificerad verksamhet som kördirigent”.

I september 2015 släpptes körens senaste cd, Urgency Of Now.
Läs mer här