Då har vi genomfört ytterligare en trevlig och informativ klubbkväll (tisdagen den 21 oktober). Organisatör denna gång var Johan Larsson som genomförde all planering på bästa möjliga sätt. Konserthusets VD, Stefan Forsberg, bjöd oss att hålla vårt möte på Konserthuset i Stockholm.
Ämnet för kvällen var information om likheter och skillnader mellan att verka som dirigent i Tyskland och i Sverige. Detta är ett av de uppslag som våra kollegor lämnade in med anledning av den enkätundersökning vi genomförde. Syftet är just att få information om vilka behov som ni kolleger har. Här hade vi ett perfekt tillfälle att fokusera på detta.
Gäst denna kulna höstkväll var kollegan Patrik Ringborg som är GMD på operan i Kassel, Staatstheater Kassel. Efter ett engagemang som repetitör vid Kungliga Operan, där han debuterade som dirigent 1993, lämnade Patrik Ringborg Sverige 1993 för att bli dirigent vid teatern i Freiburg. Där blev han 1997 även stf musikchef och debuterade också vid Aalto-teatern i Essen, där han 1999 utnämndes till förste kapellmästare.
2006 återkom Ringborg till Freiburg som chefdirigent för att året därpå utses till Generalmusikdirektor vid Staatstheater Kassel, där han hittills vid sidan av över hundra konserter har lett 20 nyproduktioner.
Erfreuliches kommt indes vom Staatsorchester Kassel, das unter der Leitung von Generalmusikdirektor Patrik Ringborg einen geschmeidigen Mozartklang realisiert, samt silbrigem Streicherglanz und feinen Bläsern (Holzflöten!).
Pianot viktigt redskap
Denna fantastiska resa dirigentresa för Patrik Ringborg förbereddes med att askultera på repetitioner med partitur i handen på Stockholmsoperan – ännu fler timmar som observatör i diket vid olika tyska operahus. Han betonade vikten av att vara en stark pianist för att kunna repetera med operahusens sångarlag. Han berättade om timmar av arbete utan betalning, just bara för att vidga sitt kontaktnät och samtidigt få erfarenhet och repertoarvana.
Patrik började som ”repdirigent” och behövde alltså pianot som redskap för att öva med solisterna. På fråga om man i Tyskland prioriterar utländska dirigenter svarade han att man mer ser till vem som är bra, är en god ledare och har något att tillföra.
Det var intressant att ta del av denna resa som kantades av många lyckade produktioner, god förberedelse, stort flyt, lite tur med att finnas på rätt plats vid rätt tillfälle och en förmåga att med god social förmåga etablera kontakt på alla nivåer.
Leif Karlsson, ordförande