Klubbkväll med SDF

Onsdag 17 november arrangerades den första av SDF:s medlemsevenemang efter pandemin; en klubbkväll i Konstnärshuset ovanpå restaurang KB i Stockholm. I de fina nationalromantiskt färgade lokalerna från 1899  fick vi tillfälle att prata och umgås över ett antal glas öl och vin med tilltugg före och efter kvällens föredrag. Inbjuden gäst var en av vår förenings ”Founding Fathers”, Professor B Tommy Andersson.
Tommy föreläste inlevelsefullt och kunnigt om ämnet”Italienska orkestrar under 1800-talet”.  Ett dussintal medlemmar fick nya insikter i vad en cimbasso egentligen är och hur klåfingriga nordeuropeiska retuscher av partitur av bland andra Rossini totalt har snedvridit vår bild av hur den italienska 1800-talsmusiken ska klinga. Vi fick historiska översikter av orkesterplaceringar, orkesternumerärer mm, från fackmässiga detaljer till verkligt användbara praktiska angelägenheter. Föreläsningen utvecklades lite till ett seminarium med frågor och kommentarer från åhörarna. En mycket lyckad kväll som gav mersmak! Styrelsen återkommer med datum för klubbkvällar under våren. Närmast väntar vår julfest på restaurang Wasahof i Stockholm den 4:e december.

/Staffan Mårtensson, ordförande